fredag 7 december 2007

Julaftonsidé

Nu fick jag en idé! Eller rättare sagt genom att prata med Caroline igen. Bäst att skriva annars blir hon galen på att jag snor "hennes" idéer.

Det skulle vara kul att utannonsera sig själv på julafton. Att man kan erbjuda sig själv att komma på besök och hälsa på någon timme. Det vore kul att lägga upp en annons på blocket och se vad som händer. Kanske till och med erbjuda andra att vara sådana som också åker ut och besöker personer så att man blir en liten trupp.

Tja why not?

---------

Jag gav mig ut på en löptur. Klockan var 02:00 och det regnade och det var lördag natt. Jag sprang genom stan och sneddad över stortorget med alla människor tittande på mig. I lurarna hade jag The knife och pass it on. Samtidigt tänkte jag på min julidé som sakta men säkert vidareutvecklades i huvudet. När jag kom hem hade jag bestämt mig. En blocketannons skulle sättas in.

--------

Texten blev så här:

Vill du ha besök under juletid?

Jag utannonserar mig själv att helt konstnadsfritt komma på besök till dig som vill.

- Kanske är din jultid inte vad du önskar.
- Kanske är du ensam.
- Kanske vill du prova på något nytt.
- Kanske du bara tycker det låter spännanade att möta en annan person du aldrig tidigare träffat.

Aktuell period: 21-30 december
Kostnad: Ingen (jag är helt gratis)
Transport: Jag har eget transportmedel
Område: Växjö med omnejd
Tid: Jag tänker mig att en träff är ungefär en timme

Varför?
Jag vill göra det här för att bryta mönstret av de klassiska jularna och att nu istället göra en annorlunda och mer givande jul. Jag tycker det ska bli spännande att få möta olika människor och bara samtala om vad som faller en in.

Alla som vill är välkomna att höra av sig oberoende av kön, ålder, ursprung, religion med mera. Jag är gärna en tillfällig gäst i ditt liv och du får bli detsamma i mitt. Om det här inte passar dig själv så får du gärna tipsa vidare.

Jag kan förstå om ett sådant här erbjudande kan väcka lite misstänksamhet eftersom det kan tyckas vara lite "konstigt". Men jag ger er chansen att lära känna mig lite mer via min blogg: http://stefansblogg.blogspot.com/

----------

Ooohh no! Blocket underkände min annons med motiveringen:

Orsak: Blocket.se har restriktioner mot vissa typer av varor och tjänster som ej fårannonseras. Din annons innehåller en sådan vara eller tjänst.

--------

Jag ställde följdfråga till dem om jag kunde göra någon ändring i den men ändå behålla grundidén. Inväntar svar nu.

---------

Hej,det du annonserar är en kontakt annons och ej en specifik vara av något slag.Detta är ej tillåtet på blocket. Du har nu 20 kronor tillgodo för framtidaannonsering. Med vänliga hälsningar,Elin - Blocket.se Kundservice

Ja och där tog Blocketprojeket slut :(

3 kommentarer:

Anonym sa...

BAH! Jag som tänkte betala extra för att du skulle besöka mig på julen... faaasen också!

Moster B sa...

Bibbi är ju bortrest hela julen.

Men kärlek ändå.

Life sa...

Det var det vackraste jag sett =D Din utannonsering alltså. Det HÄR är väl något som alla borde ta efter i vårt konsumtionssamhälle. Jag kan inte ta efter dig än, men en tankeställare och tankeverksamhet har väckts. Jag tror jag ska gå hem och fråga mina barn vad jag kan göra för dem, förutom ge dem julklappar. De älskar ju att mysa, bara tända en brasa, grilla pinnbröd i den(!) och inte så mycket mer. Lite är mycket som man säger. Hoppas du får många "möten" under julen trots Blocket.