torsdag 19 juli 2007

Till dig som säger meningslöst

Man kan tycka att rätt mycket är meningslöst. Springa efter en boll på en fotbollsplan. Plantera blommor som ändå dör på vintern. Lägga ett pussel på 5 000 bitar som man river sönder när det är klart. Varför gör människor olika saker och hur kan de vara intresserade av sådant som kan verka meningslöst.

Jag är då den där som lägger det där pusslet och för en tid sedan fick jag kommentaren tillbaka från en att det där jag gjorde verkade helt meningslöst. Efter lite funderande under kvällen på det där kom jag till en sådan där simpel liten insikt.

Det handlar inte vad andra personer tycker om olika saker man själv håller på med. Det handlar om vad det har för betydelse för en själv. Och ofta är det kanske inte aktiviteten i sig som är poängen utan det kan vara sammanhanget. För mig betyder pusslande lugn och ro från det vanliga livet där jag annars kör i 150 km/h hela tiden. Det ger mig ett mål, att bli klar. Det ger min en helschysst tavla där jag investerat ett halvårs fritid. Det ger mig en livsutmaning att klara mera och större hela tiden. Det tar mig närmare målet att lägga världens största pussel på 18 000 bitar.

Så det är vad det betyder för mig. På samma sätt är det för personer som är idrottsintresserade, trädgårdsintresserade, syintresserade, vinintresserade. Det betyder något för dem!

Så sluta kommentera att saker verkar meninglösa!

Inga kommentarer: